Negara
kita telah mencapai kemerdekaan lebih daripada empat dekad. Selama itu pihak
kerajaan dan pejuang bahasa berusaha mendaulatkan bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan, bahasa rasmi negara dan bahasa pengantar ilmu seperti yang
ditetapkan oleh Perlembagaan dan Perundangan Malaysia. Namun demikian
pelaksanaan dasar bagi merealisasikan matlamat tidak berjalan dengan licin. Ini
kerana hasrat yang telah dipersetujui dalam dasar dan akta terpaksa diubah suai
dan dilaksanakan mengikut tuntutan semasa, sehingga para pengkaji dan pengamal
dasar berada dalam keadaan keliru. Para pengamal dasar pula mendapati
kelemahan-kelemahan tertentu yang sukar di atasi pada peringkat pelaksanaan.
Pembentangan ini cuba meneliti hasrat dasar bahasa yang terkandung dalam Perlembagaan
dan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan kemudian menilai sejauh mana pelaksanaan
pengajaran bahasa Melayu dapat merealisasikan hasrat tersebut.
Skop
pembentangan ini terbatas kepada tiga persoalan utama. Pertama, apakah hasrat
Dasar Bahasa Kebangsaan dan Pendidikan Bahasa Kebangsaan yang terkandung dalam
Perlembagaan dan Perundangan Malaysia? Kedua, sejauh manakah Dasar Bahasa
Kebangsaan dan Pendidikan bahasa Melayu dilaksanakan selepas negara mencapai
kemerdekaan yang merangkumi zaman awal pascakemerdekaan, zaman reformasi
pendidikan, dan era globalisasi dan teknologi maklumat memenuhi hasrat
tersebut? Ketiga, apakah agenda pendidikan bahasa Melayu yang masih belum
selesai dan perlu dijadikan agenda penting pada abad ke-21 bagi memperkasa
bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa pengantar ilmu dan pembina
tamadun bangsa? Kerangka teori jurang digunakan sebagai panduan bagi
membincangkanperbezaan antara hasrat dan pelaksanaan dasar serta mengenal pasti
keperluan yang wajar dipenuhi bagi memastikan matlamat dasar tercapai.
Hasil
penelitian menunjukkan bahawa hasrat Dasar Bahasa Kebangsaan dan Pendidikan
Kebangsaan yang termaktub dalam Perlembagaan dan Perundangan Malaysia ialah:
bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan pengantar utama dalam
sistem pendidikan. Namun, dalam pelaksanaan dasar sejak zaman selepas merdeka
hingga masa kini, pencapaian pelaksanaan tidak selaras dengan hasratnya.
Bukti-bukti menunjukkan bahawa terdapat jurang antara hasrat dengan pelaksanaan
dasar di institusi pendidikan awam dan swasta. Kualiti pendidikan bahasa serta
produknya tidak sampai tahap yang boleh dibanggakan. Kadangkala, kita berhadapan
dengan guru-guru yang tidak berketrampilan untuk mengajarkan bahasa Melayu
terutama di sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan dan di Institusi Pendidikan Tinggi
Swasta. Tambahan pula, sesetengah kumpulan pendidik dan pelajar menganggap
penguasaan bahasa Melayu standard tidak penting.
Selain itu, penekanan kerajaan terhadap kepentingan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan
pada abad ke-21 meneguhkan sikap negatif sesetengah pihak terhadap bahasa
Melayu. Namun, golongan pelajar dan pekerja yakin bahawa bahasa Melayu dan
bahasa Inggeris berperanan dalampembangunan sumber manusia pada abad ke-21.
Justeru, penyelesaian masalah utama dalam pendidikan Melayu khususnya, dari
segi asas bahasa dan pedagogi bahasa dan masalah kualiti bahasa Melayu yang
digunakan oleh para guru dan pelajar, masalah ketrampilan guru bahasa Melayu
khususnya, dari segi asas bahasa dan pedagogi bahasa dan masalah kualiti
pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu di institusi Pendidikan Tinggi
Swasta. Masalah-masalah inilah yang menjadi 'duri dalam daging' dalam
pendidikan bahasa Melayu, di samping masalah sikap pelajar, guru dan
pelaksana dasar di peringkat makro dan mikro.
Dipetik dari http://www.ukm.my/penerbit/f588-6.html
Tahniah atas kejayaan pembikinan blog ini. Semoga sukses selalu.
ReplyDeletewah hebat blog kakak nie....tahniah! Good informations on BM teachings shared....
ReplyDelete